Notas |
- De Mordechaï Arbell (extracto):
Early Relations between the Jewish Communities in the Caribbean and the Guianas and Those of the Near East 17th to 19th Centuries
"A Chief Haham of the same origin Lisbon-born (1699) Samuel Mendes de Sola, who reconverted to Judaism in Amsterdam where he pursued his rabbinical studies. In 1744 he was contacted by the Curaçao community. During his tenure one can see the growing difference between the Hahams, who wanted to introduce customs acquired in Amsterdam, influenced by the proximity to the German communities, and the Caribbean Jews, who had become accustomed to the lax tropical atmosphere in their everyday life and who had no desire to change the familiar traditional ways inherited from their forefathers in Spain and Portugal. Angry exchanges between the Chief Haham and the community lay leaders became more and more common.
These pious Hahams had to adapt themselves to the special conditions of the Caribbean. One issue was how to deal with children born as a result of the not uncommon relations between Jewish men and their servant girls. Another problem was that of the wives of numerous Jewish seafarers who had disappeared or not returned to their homes for many years. In the search for solutions the Hahams had to reconcile strict obligations to Jewish law with the unique conditions of Jewish life in the Caribbean. The fate of the rule promoted by the Surinam community, namely, that every Jew must grow a beard, serves as a typical example. In response to the rule, many Jews presented the Haham medical certificates attesting that the growing of a beard causes rashes and skin diseases to the bearer of the certificate and that he must be exempted from doing so.6 There were strict Hahams who often resorted to the punishment of excommunication (Herem) of those who did not abide by the rules. This was a very severe punishment in a society of islanders who lived in groups who had no external social relations."
- LOS MOALIM DE CURAÇAO (AY 54, 1992)
Mordehay Arbell
Ya es bien savido ke munchos de los konversos ke kedaron en Espanya i Portugal mantuvieron sus fidelidad al djudaizmo i munchos de eyos kontinuaron a observar los ritos i mandamientos de la relijion djudia malgrado el peligro mortal ke los amenazava. Algunos de estos konversos ke reusheron a salir de la Peninsula Iberika i retornar al djudaizmo, se distingieron por sus saviduria i ekspertiza en aktividades ke les eran defendidas de antes.
Uvo un movimiento kontinual de emigrados konversos ke se kontinuo asta el siglo XX. Tratare aki solamente de los ke yegaron al kontinente amerikano onde pensavan ke podrian bivir libremente komo djudios.
Uno de los sentros en Amerika onde los konversos tornavan al djudaizmo era la izla de Curaçao, a la kuala yegavan de diversas partes del kontinente amerikano para azer sus Brit Mila (sirkunsizion). No es sorprendiente entonses ke en la segunda metad del siglo XVIII avia en Curaçao, en una komunidad ke kontava menos de 2000 almas, a lo menos siete personas ke azian sirkunsiziones, kon el titutolo de Moel Muvhak. La razon era el arivo kontinual de konversos ke vinian para sus Brit Mila. El moel era una figura importante en la komunidad i jeneralmente el dava sus servisios debaldes, komo mitsva. Si avia gastes eyos eran pagados por la komunidad.
Los lideres relijiozos de los djudios de Curaçao tenian una aktitud espesiala enverso los konversos. Munchos de estos lideres eran eyos mizmos konversos ke tornaron al djudaizmo. El haham (rabi) Eliyau Lopez ke nasio en Malaga en 1648, arivo de Amsterdam en 1693 para servir komo haham de los djudios de Curaçao. El haham Samuel Mendes de Sola nasio en Lisbon en 1699 i vino a Curaçao en 1741.
Los dos izieron todo sus posible para fasilitar el retorno al djudaizmo de los konversos ke yegavan a Curaçao. Sus numeros i nombres no eran publikados, espesialmente kuando se tratava de konversos ke tenian pozisiones en la iglesia katolika, ma ya se save djuntos kon esto ke entre los ke yegaron a Curaçao para rekonvertirsen al djudaizmo avia un prete katoliko, un padre fransiskano i un dominikano.
No se save el numero exakto de los konversos ke tornaron a ser djudios aun ke una idea es dada en los rejistros de algunos moalim ke fueron topados i estudiados por el haham Isaac Emmanuel de Curaçao. De estos rejistros sale ke:
- Entre 1705-1728 Mosseh Athias de Neyra izo el Brit Mila a 20 konversos. Mas sirkunsiziones fueron echas: komo sige:
- Entre 1721-1730 Abraham Semah Aboab izo 19 sirkunsiziones
- Entre 1725-1728 David Nunez Carvallo izo 4 sirkunsiziones
- Entre 1725-1731 Isaac Semah Aboab izo 8 sirkunsiziones
- Entre 1730-1731 Mosseh Raphael de Veiga izo 5 sirkunsiziones
Entre los ke izieron sus sirkunsizion avia personas de mas de 70 anyos komo Ishac Henriques Fereira i Abraham Fernandes ke tomaron el risko de esta operasion en tal de tornar yenamente al djudaizmo.
Estos son unos kuantos enshemplos solo de los kualos se puede ver ke el numero total devia ser bastante grande, konsiderando kualo uviera sido sus numero si teniamos los rejistros de todos los moalim durante un periodo de 150 anyos a lo menos.
Un grave insidente afito en 1718 kuando el konverso Abraham Campanal de Newport, Rhodes Island, murio despues de su sirkunsizion, probablamente de infeksion. Komo konsekuensa de esto no fue permetido a la komunidad djudia, durante un sierto periodo, de sirkunsir kristianos (los konversos eran konsiderados kristianos asta ke se rekonvertian ofisialmente al djudaizmo. Asta entonses los djudios podian sirkunsir konversos ke vinian de Espanya i Portugal).
Malgrado este insidente los konversos no se deskorajaron i eyos kontinuaron a arivar a Curaçao para sus sirkunsizion. La ultima sirkunsizion notada en el rejistro de un moel fue la de J. Fonseca ke arivo de Portugal en 1822.
Los djudios de Curaçao tenian relasiones komersiales kon las kolonias espanyolas en Amerika del Sud i del Sentro. Esto era konsiderado legal por los olandezes ma illegal por los espanyoles i a vezes, naves ke sus patrones o ekipajes eran djudios eran aferradas por los espanyoles ke yevavan los djudios a Cartagena, Colombia, o a Espanya para ser djuzgados. Los ke avian nasido komo djudios podian ser areskavdados kontra pagamiento, jeneralmente por las komunidades de Gibraltar, Bayonne, Bordeaux, Amsterdam o Curaçao. De otra parte los konversos ke avian tornado al djudaizmo eran entregados a la Inkizision. Komo mizura preventiva, los marineros djudios konvensieron a los governadores ?holandezes de Curaçao de darles sertifikados segun los kualos avrian nasido en Curaçao i no Espanya i Portugal. Los moalim de sus parte les davan dokumentos ke avian nasido komo djudios i avian sido sirkunsidos poko despues de sus nasimiento. Todo esto rende ainda mas difisil i komplikado el estudio ke permeteria de fiksar el numero de los ke tornaron al djudaizmo ma el fakto es ke uvo un muvimiento kontinual de konversos ke, asta la metad del siglo XIX, partieron de Espanya i Portugal a diferentes partes del mundo para rekonvertirsen i uno de los sentros de sus retorno al djudaizmo fue Curaçao.
- De Family Search:
"De Sola left Amsterdam with his wife Lea Henriquez, his sons David and Ishac, his daughters Rachel and Esther, and two gentile servants; a young man and a lass called Anna who caused her mistress untold distress. After tossing on heavy seas for seventeen weeks, the 45-year old rabbi reached Curaco on December 7, 1744."
When he arrived he found the Curaco community in an upheaval over two respectable families
|